Natalie Merchant - Natalie Merchant

Album van de week


Nonesuch Records

Dit titelloze album is het eerste 'echte' album sinds Motherland in 2001 verscheen. In de tussentijd is ze getrouwd, moeder geworden en - onlangs - gescheiden. De laatste gebeurtenis heeft ongetwijfeld zijn weerslag op de tien (à elf) liedjes op dit album. Liedjes geschreven in mineur leiden vaak tot de beste resultaten en dit tiental is daar geen uitzondering op. Haar stem, de teksten en de begeleiding zijn zo doordesemd van melancholie en treurnis dat je niet anders kan dan je drie kwartier lang mee laten slepen door de sfeer van het album.

Die muziek is rijk aan stemmetjes en subtiele instrumentatie en dat alleen al maakt het de moeite waard om naar het album te luisteren. Natalie Merchhant wordt begeleid door geroutineerde musici die uitgekiend hun ding doen. Maar dat doen ze niet op de voorgrond, want het is niet wat je noemt een 'muziekplaat' geworden. De begeleiding, vaak aangevuld met zwevende strijkmuziek, staat in dienst van de tekst en vullen de woorden prachtig aan. Luister maar naar The End waar violen en celli meehelpen de woorden perfect weer te geven.

Al in Ladybird, het eerste nummer, hoor je hoe op onnadrukkelijke wijze de begeleiders aanwezig zijn. Vooral het drumwerk van Shawn Pelton is fascinerend om naar te luisteren, als het je lukt af te dwalen van haar zachte, gevoelige stem. Haar liedjes zijn meer poezie dan songs, met metaforen die niet altijd direct te doorgronden zijn. Het maakt niet uit.

Natalie Merchant schreef alle liedjes en heeft het album zelf geproduceerd. De muziek en de sfeer die dit album ademen zijn van een betoverende schoonheid.