Bernie Marsden - Shine

Album van de week


Provogue

Bijzonder openingsnummer hoor, dat Linin’ Track. Bernie Marsden legt je, als een Messi in grote vorm, in de luren. Het nummer begint als een oude Amerikaanse deltabluesopname met een akoestische gitaar en vervormd roepende zang. De drum loopt rustig mee als een wandelaar die argeloos het woud betreedt. Maar daar begint het geram en gebeuk, snijdt de mondharmonica je trommelvliezen door en doen de instrumenten de bierkelken op het tafelblad trillen. Het wordt heftige muziek die je heel nieuwsgierig maakt naar het vervolg.

Op Shine staat veel aanstekelijke bluesrock van hoge kwaliteit. Laat dit genre gerust aan Bernie Marsden over. Hij kan bogen op een carrière die al vele decennia duurt, zowel in groepsverband met wisselende contacten als solo. Oppassen hoor, dat je achter het stuur niet te veel met je hoofd naar voren en achteren schudt, velen zullen je voor zot uitmaken.

Gek genoeg maakte ik pas laat kennis met Marsden en wel door een album van Joe Bonamassa, die qua leeftijd en genen zijn zoon had kunnen zijn. Bonamassa figureert overigens als gast op het titelnummer Shine, dat alleen al door het fraaie orgelwerk van Don Airey indruk maakt. Andere gastoptredens zijn van Cherry Lee Lewis, die hier heel terecht in de schijnwerpers wordt gezet, en David Coverdale die inmiddels al schijnwerpers genoeg heeft gezien.

De muziek op het album wordt gekenmerkt door een gedegen ritmesectie, af en toe een smerige mondharmonica en vaak ruige, maar altijd melodieuze gitaarklanken. Maar ook subtiliteit komt aan bod, zoals op Dragonfly waarop gespeeld wordt in de dromerige, zweverige stijl van Peter Green. En op afsluiter NW8 kun je heerlijk weg wiegen.

NW8 is geen autoweg, maar de postcode van de Abbey Road studio’s waar het album is opgenomen onder productie van Rob Cass. Met al deze ervaring in huis en de medewerking van vele muzikale vrienden van Bernie Marsden kan het niet anders dan dat Shine een solide album is geworden met enkele hoogtepunten die door de gevarieerdheid van de liedjes voor een ieder anders kunnen zijn.