David Corley - Available Light

Album van de week


Continental Song City
Toen ik de afbeelding van David Corley’s hoofd op het album Available Light zag staan moest ik meteen aan Gertjan Verbeek denken. Er is meer gelijkenis: de leeftijd, dezelfde lange piekerige haardracht, het verweerde gezicht en de ongenaakbare blik. Zelfs bij het beluisteren van het allereerste liedje - tevens het titelnummer - wist ik dat Gertjan Verbeek zo zou kunnen klinken. Maar Gertjan zingt niet en eerlijk gezegd David Corley ook maar nauwelijks. Praten, voordragen, vooral vertellen, dat is wat Corley doet. Zijn stem klinkt daarbij als een mix van Tom Waits en Leonard Cohen en daarmee win je geen enkele vocale bokaal. Maar als de kwaliteit van zijn liedjes die van beiden zou benaderen zou dat al een geweldige prestatie zijn. Benaderen is hier het geval, want David Corley komt met zijn persoonlijke teksten dicht in de buurt van deze twee iconen.

Het is ook de muziek die indruk maakt. Met eigenwijze melodieën en de meer dan dienstbare begeleiding, die herinneringen oproept aan die beroemde begeleidingsgroep van Bob Dylan in de zestiger jaren. Het eerste nummer doet overigens met het trage begin en het deinende orgel ook een beetje denken aan Bob Dylan’s Like a Rolling Stone.

Maar David Corley heeft op dit debuutalbum een extra troef in handen in de vorm van de ondersteunende en soms zuchtende zang van Kate Fenner en Sarah McDermott. Beide dames geven met hun behagende zangpartijen - het lijkt een trend te worden op albums van troubadours - de flink uitgesponnen liedjes iets extra’s mee. Dat is knap werk van producer Chris Brown die de engelstemmetjes knap met de sfeervolle begeleiding weet te verweven.

Available Light is mede door deze degelijke muziek en heerlijke dameszang een sterk luisteralbum geworden.