Hidden Agenda Deluxe & Carter Sampson - Christmas from Amsterdam to Oklahoma


Continental Record Services

Zodra Sinterklaas ons land heeft verlaten om terug te keren naar Spanje trekken alle radiostations hun lades open om er de kerstcd’s uit te halen. Het volk wordt dan drie weken lang geplaagd met steeds maar weer dezelfde liedjes. Er is dan werkelijk waar een donkere periode aangebroken, waarin zij die als een blok opzien tegen het familiefeest het extra zwaar krijgen door de eeuwige repeat van deze kerstliedjes. Als je als muzikant dan de opdracht krijgt om een kerstalbum te maken moet je dus goed op je tellen passen. En als je weet dat het beste kerstalbum ooit (Zo, dit is Kerstmis, in 1998 uitgegeven door VPRO, met het prachtige Hang Myself from the Tree van Caesar en Robbie Muntz’ pijnlijke Hij was maar een neger) toch niet kunt overtreffen, kun je niets anders dan nederig beginnen aan je opdracht.

Het overkwam Hidden Agenda Deluxe (NL) en Carter Sampson (Oklahoma). Continental Record Services koppelde beide acts aan elkaar waarop het gezelschap een aantal dagen de studio van BJ Baartmans in dook. Daar kozen zij zeven liedjes uit met kerst als onderwerp en voegden er drie eigen liedjes aan toe. Ze gingen ermee aan de slag met als resultaat een hele leuke kerstplaat, met - en dat mag je verwachten van deze mensen - mooie zang en samenzang.

Op de keuze valt natuurlijk altijd iets af te dingen. Want de meeste liedjes kent iedereen onderhand wel. De uitdaging zit ‘m erin om er iets origineels van te maken. Dat is het gezelschap meteen al gelukt met het overbekende I’ll Be Home For Christmas. Daarop fonkelt de gitaar van BJ Baartmans als de sterretjes in een kerstboom. Hij lijkt met zijn tong in de wang en veel pret in de ogen de noten rond te slingeren. Verantwoorde keuzes zijn verder Coming Around (Steve Earle) en het door Eric Devries prachtig gezongen Snow (Jesse Winchester).

Het belang van het album ligt in ‘m vooral in de eigen composities. Die doen alledrie zeker niet onder voor de klassiekers op dit kerstalbum. For Saviour’s Sake (Baartmans), Xmas in Oklahoma (Carter) en Xmas Eve in Amsterdam (Devries) hebben, net als de meeste kerstliedjes, een zwaar melancholische accent. Het komt vaak hierop neer: verblijven bij de familie, maar toch eigenlijk ergens anders willen zijn, of juist andersom. De uitsmijter Xmas Eve in Amsterdam spant de kroon wat nostalgie betreft. Het lied, met alweer die gevoelige stem van Eric Devries, wordt ook nog eens heel mooi muzikaal uitgeluid, alsof op het laatste moment de slingers in de kerstboom worden gedrapeerd.

Van For Saviour’s Sake, dat zich afspeelt in een Woody Allen-achtige setting, sprankelt in elk geval nog een beetje hoop. Bij de woorden van Baartmans sluiten wij ons graag aan: 'For saviour’s sake raise the glass!'