IVAR en Marle Thomson bij Storytelling@, Culemborg 2 april 2017


Foto: Arthur Winailan

Elke eerste zondagmiddag van de maand (met uitzondering van de zomer) kunnen mensen met liefde voor muziek terecht bij het Theater aan de Slag in Culemborg om naar verhalen te luisteren van liedjesschrijvers over het ontstaan van hun lied. Liedjesschrijven is namelijk een kunst op zich. Iedereen kan bijvoorbeeld tekenen, maar liedjesschrijven is zelfs niet voor elke muzikant weggelegd. Er zijn heel veel muzikanten van naam die wel goed kunnen zingen of een instrument bespelen, maar nog nooit een eigen nummer hebben geschreven. Daarom is zo'n middag bij Theater aan de Slag zo de moeite waard om bij te wonen. Omdat deze voorstellingen altijd op zondagmiddag worden gehouden hoeft het – zelfs voor mensen zoals wij die afhankelijk zijn van het ov - geen belemmering te zijn een middagje langs te komen.

Op 2 april was het de beurt aan IVAR (Vermeulen) en Marle Thomson om hun verhalen te vertellen. Hoewel ze elkaar niet (echt) goed kenden werd het toch een interessante middag.


IVAR is zeer muzikaal aangelegd. Hij werd door Jan Tekstra ontdekt die ook zijn eerste titelloze album in 2001 produceerde. Een soul album met muziek die hij uit de collectie van zijn vader putte. Hij stond al eens op het podium van North Sea Jazz en op de Pasar Malam in Den Haag. Later begon hij een eigen productiemaatschappij voor het schrijven van "tunes" voor (TV) reclames, maar ook verleende hij zijn medewerking als sessiemuzikant aan verschillende groepen als Mist (droompopgroep), waarvoor hij mooie arrangementen schreef. Ook tekende hij voor de productie van het album van Correspondence - artiestennaam van Samuel Wilson - een Amerikaanse singer/songwriter en rapper. In 2015 deed hij ook mee aan het programma The Voice of Holland en nu hij is vaak te bewonderen als zanger van de groep Kraak en Smaak.


Marle Thomson komt uit een muzikale familie en is van kinds af aan al bezig met muziek. Ze luisterde veel naar jazz, klassiek, pop en op haar latere leeftijd naar soul, r&b, gospel en diverse andere stijlen.
Ze studeerde af aan het conservatorium van Amsterdam bij de afdeling jazz met zang als hoofdvak. Liedjesschrijven deed ze al van jongs af ook. Eerst op de piano en pas veel later op de gitaar, voor haar een totaal andere manier van componeren. In de muziek van Marle zijn diversen stromingen en invloeden hoorbaar, zoals die van Emily King, Sufjan Stevens en Laura Mvula.

Grappig te vermelden is dat beide artiesten zichzelf niet zien als "singer-songwriter". Dat heeft waarschijnlijk te maken met het genre dat ze spelen. Met de term singer-songwriter wordt vaak ook een muziekgenre bedoeld en in dat genre passen ze niet. Ondanks het feit dat ze liedjes schrijven met persoonlijk getinte teksten en zich daarbij begeleiden op akoestische gitaar of piano.

IVAR begon met het liedje New Orleans dat volgens hem zo maar kwam aanwaaien en uit een droom is ontstaan. IVAR heeft een prettig geschoolde stem om naar te luisteren en speelt goed gitaar.
On The Road was het eerste nummer dat Marle song. Marle heeft karakteristieke stembuigingen met daarin een persoonlijk palet aan klankkleuren. Nu Marle zichzelf slechts spaarzaam begeleidt, is haar stem ineens een machtig wapen: die gaat lenig van laag naar hoog à la Al Jarreau en is eveneens gevoelig en soulfull. IVAR volgde met Better Man, een nummer waarin hij - denkende alles voor elkaar te hebben en een comfortabel leven leidde, tot alles in elkaar stortte - alles evalueert en vervolgens evolueert.

Leuk om te horen is hoe beiden tegen het schrijven van liedjes aan kijken, met refrein zonder refrein enz.
Speak Out van Marle is een voorbeeld van hoe een nummer zonder refrein gewoon doorloopt en mooi kan zijn, terwijl IVAR dan weer met Hold Me Tight laat zien wat de kracht van een refrein is.

Binnenkort brengen zowel IVAR als Marle een nieuwe album uit. The Canopy van Marle Thomson komt op 17 april uit en Shorelines van IVAR rond mei.

Dat belooft wat! Ik ben zeer benieuwd.