Slaid Cleaves - Ghost on the Car Radio

Hier had de coverafbeelding moeten staan
Continental Record Services

Een bijzonder sympathiek album is Ghost on the Car Radio van Slaid Cleaves. De twaalf liedjes op zijn nieuwste werk schetsen een sfeer van een Amerikaanse samenleving, zonder in politieke statements te vervallen. Ze bevatten observaties over een stilletjes veranderende leefomgeving, waarvan auto’s een prominent onderdeel zijn. Highways en auto’s spelen vaak een rol in Amerikaanse songs. En ja, die Amerikaanse auto’s zijn inderdaad bloedmooi. Amerikanen weten er met liefde over te schrijven, met Fred Eaglesmith als grote voorganger. Slaid Cleaves kan er zeker ook gedreven over schrijven, zijn vader bestierde immers een garage.

Slaid Cleaves (1964, VS) maakt al heel lang muziek, maar Ghost on the Car Radio is mijn eerste kennismaking met hem. Toch klinkt Cleaves alsof hij er altijd al was, zo vertrouwd is zijn stem en zo vanzelfsprekend zijn de liedjes. Cleaves is een liedjesschrijver van het vertellende type, een troubadour die zijn gehoor trakteert op kleine gebeurtenissen of ongemerkte ontwikkelingen zoals de kleine veranderingen in het stadje waarin hij opgroeide: van een naar vier stoplichten, de introductie van een pinautomaat, het verdwijnen van de ambachtelijke winkels. Verhalen waarin dus ook auto’s een rol spelen, zoals in Primer Grey en Junkyard, waarin een auto zijn laatste ritje maakt naar het autokerkhof. Sympathieke liedjes met als thema’s de verstrijkende tijd in een veranderende wereld als zandlopers in telkens een ander decor.

Slaid Cleaves weet te relativeren. De schoonheid van een Pontiac 74 zit ‘m niet in een glimmende carrosserie of blinkende onderdelen. Nee, het gaat erom wat onder de motorkap zit, de motor waarop je generaties lang kunt vertrouwen. Totdat hij echt op is en hij zijn laatste ritje moet maken naar de junkyard.

Liefde voor mens en zijn materiaal, we kunnen in een gespannen wereld veel van Cleaves leren.

Hier had de coverafbeelding moeten staan