Shadow Morton

George 'Shadow' Morton kennen wij als songwriter en vooral als producer.
Zijn carrière als songwriter begint als hij wordt uitgedaagd door Jeff Barry die vindt dat George te veel oog heeft voor mede-componist Ellie Greenwich. Jeff verdenkt hem ervan alleen maar op te scheppen en daagt hem uit met zijn songmateriaal op de proppen te komen. Morton heeft inderdaad niks, maar wil zich niet laten kennen. Hij rijdt naar een strand bij Long Island en schrijft daar in het donker in een geparkeerde auto zijn eerste nummer 'Remember (Walking In The Sand)'. De volgende dag neemt hij een demo op met een nog jonge Billy Joel op piano en de nog onbekende meisjesgroep The Shangri-Las. De demo overhandigt hij aan Jerry Leiber, die bezig is een eigen platenmaatschappij - Red Bird - op te richten. Het wordt een grote hit voor The Shangri-Las - nummer 5 in de Billboard Top 100. Morton wordt de vaste producer van de groep en zal meer hits, soms alleen ('Give Him A Great Big Kiss' en 'I Can Never Go Home Anymore') soms samen met Jeff Barry en Ellie Greenwich ('Leader Of The Pack'), of met anderen, zoals 'Past, Present And Future' (Jerry Leiber en Arthur Butler, maar gebaseerd op Beethoven's 'Mondscheinsonate') voor hen schrijven.
In 1967 produceert hij voor Janis Ian de hit 'Society's Child' en voor Vanilla Fudge 'You Keep Me Hangin ' On'. Tevens is hij verantwoordelijk voor de lange versie van 'In-A-Gadda-Da-Vida'. Volgens Morton was de groep te strak om te kunnen improviseren. Door te suggereren dat de studio-uitrusting niet goed functioneerde en deze al spelend uit te testen door alle bandleden een solo te laten spelen wist hij hen te bewegen te blijven spelen totdat hij voldoende materiaal had.
Later werkte hij nog met de groep Isis en de New York Dolls.

George stierf na een lang gevecht met kanker.

3 9 40 - 14 2 13