Muzikale duizendpoot Stefan Breuer begint met Tiny Room Records een nieuw label

“Ik hou van artiesten die in alles hun eigen weg volgen”

Het is herfst. De bladeren vallen van de bomen. Toch verschijnt er - als je goed kijkt - een nieuwe loot aan de boom van de muziekindustrie. Het gaat om Tiny Room Records uit Utrecht. Dat nieuwe label wil eigenlijk helemaal niet geassocieerd worden met een begrip als muziekindustrie. Nee, het is een klein label, waarbij het woord ambachtelijk goed van toepassing is. En liefde voor de muziek, dat vooral.
De drijvende kracht achter dit nieuwe initiatief is Stefan Breuer. Stefan is bij het 'grote publiek' bekend als de bassist van I Am Oak. Maar hij doet veel meer. Hij is actief in andere bandjes en samenspelverbanden (Lost Bear, The World Of Dust, Howart). Maar ook is hij druk achter de knoppen als producer.
Het is de liefde voor de muziek, om het gedevalueerde woord passie maar niet te gebruiken, die hem drijft. Waar komt die liefde vandaan? We vragen het hem.

Speelde muziek een rol vroeger bij jou thuis?

“Er werd veel naar muziek geluisterd. Zowel naar 60’s (Man, East of Eden, The Kinks), 70’s progrock (Soft Machine, King Crimson, Yes) als new wave (Devo, The Only Ones, Magazine) en in de jaren ‘90 bands als Cake, Radiohead, Eels en dEUS. Een heel mooie basis van bijzondere muziek.
Ik koop al zo lang ik me kan herinneren een paar cd's per week. En onlangs pas ontdekte ik The Beatles... geweldig toch? Dat werd vroeger niet gedraaid bij ons. Ook geen krautrock. Sinds een paar maanden kan ik echter niet meer zonder Can, Popol Vuh, Harmonia en Ash Ra Tempel. Er is altijd nog zoveel moois te ontdekken!
We speelden ook zelf muziek. Ik zat - net als mijn broer - vanaf mijn 8e op pianoles. Er stond altijd een piano, drumstel, gitaren en versterkers en opname-apparatuur bij ons thuis klaar. Mijn vader speelde in een coverband en mijn moeder tokkelde me in slaap met akoestische, klassieke muziek. We maakten ook muziek samen. Net een stel hippies. Toen ik een jaar of 10 was, wist ik hoe de 8-sporen bandrecorder werkte en sindsdien ben ik niet meer gestopt met het vastleggen van mijn liedjes.”

Muziek vastleggen doe je dus nu ook met Tiny Room Records?

“Ik heb de faciliteiten en kennis, maar het is natuurlijk aan de bands hoe ze hun liedjes op willen nemen. Ik was de cd van Sven Agaath aan het produceren, pas daarna besloot ik een label te beginnen en het uit te brengen. Ik hou wel van korte lijntjes. Maar Todd Tobias doet alles zelf, tot de mastering aan toe.
Producties uit eigen stal worden verder meestal gemastered door Tammo Kersbergen (drummer in I Am Oak), een hele goede op dat vlak. Het is natuurlijk het tofst om bij het gehele proces van een album betrokken te zijn, dan kun je echt met z'n allen iets heel moois neerzetten.”

Vul je met een Tiny Room Records een gat in de markt op?

“Dat zou kunnen, maar dan wel een nichemarkt. Ik ben het label begonnen omdat ik behoefte had aan een nieuwe promotie-aanpak. Of de buitenwereld (hoe klein dan ook) hier ook op zit te wachten, is nog afwachten natuurlijk. Ik denk wel dat ik iets nieuws kan betekenen voor bands, die het net even anders willen doen. Dat 'andere' waar ik het over heb, is proberen om elk product (cd, vinyl etc.) op bijzondere manieren bij de juiste mensen te krijgen. Vaak werkt het 'standaardtraject' niet goed, omdat een band bijvoorbeeld niet live speelt. Of omdat ze zulke vreemde muziek maken dat bijv. OOR er niet over wil of kan schrijven. Mijn doel is om de juiste wegen voor deze artiesten te zoeken, zodat het uiteindelijk wel bij dat kleine groepje mensen komt die het tof vindt.
Door in bepaalde zaken geen energie te steken, blijft er weer meer tijd en energie over om specifiek, gericht en experimenteel te werk te gaan. Een band die niet optreedt? Geen probleem, dan moet je dus andere manieren zoeken om je publiek te bereiken. Dat kan juist heel leuke, interessante ideeën opleveren.”

Zou je dit initiatief ook kunnen hebben genomen als je niet zo veel liefde voor de muziek zou hebben?

“Nee, want ik kom eigenlijk al tijd te kort. Ik merk dat nieuwe, toffe muziek - of ik er nou aan mee heb gewerkt of gewoon fan van ben - niet altijd bij de juiste mensen aankomt. Ik denk dat ik ze daarbij zou kunnen helpen. Ik zou het zonde vinden niets met deze ideeën te doen. Dan maar wat later naar bed.”

De eerste releases bij Tiny Room Records zijn nieuwe albums van Sven Agaath en Todd Tobias. Alleskunner Todd Tobias is al langer actief in de business, Sven Agaath is nieuw. Maar beide acts zijn onbekend en maken geen doorsneemuziek. Is er publiek voor?

“Heel weinig. Sven Agaath zijn we op verschillende markten aan het uitproberen, omdat het toch wel vreemde rock is. Ik kan nu nog niet zeggen in welke uithoeken ze hierop zitten te wachten. Maar ik merk absoluut dat sommige mensen het heel gaaf vinden, dus proberen we in die richtingen voort te borduren. Todd Tobias heeft een kleine markt van vaste Guided By Voices fans, voor wiens Robert Pollard hij sinds jaar en dag de in-house producer is. Maar ik denk dat hij ook interessante muziek maakt voor mensen die van Scott Walker, Brian Eno of Harold Budd houden. In beide gevallen denk ik dat er voor de cd een markt is van 50 tot 100 man, maar voor de muziek zelf wellicht meer. Ik focus me nu echter op het product. De investering hebben we ook op deze markt gebaseerd, dus dat moet goed komen. Ik heb geen businessplan en hoef er niets aan te verdienen. Het zou mooi zijn als er met elke release quitte gespeeld wordt en de juiste mensen bereikt worden met het budget dat voorhanden is. Efficiëntie is daarin het sleutelwoord.”

Todd Tobias is een Amerikaan. Hoe komt hij ineens bij jou uit?

“Ik ben al heel lang fan van Todd’s werk. Zijn productiewerk voor Guided By Voices is geweldig, evenals het solowerk van Robert Pollard. Na het bestellen van een release van hem (de briljante arthouse film I Razor), raakte ik via e-mail met hem aan de praat. Over cd's uitbrengen, het maken van muziek, het werken met mijn grote held Robert Pollard. Todd heeft heel veel werk gemaakt dat ik dagelijks beluister. Hij is een van de meest ondergewaardeerde producers, muzikanten en componisten die ik ken. Een totaal eigen stijl, een hoge productiviteit, intrigerende ideeën en methoden. Ik weet niet waarom hij niet bekender is. Ik vond dat daar iets, al is het iets kleins, in moest veranderen. Plus dat hij geen geld had om een cd te laten persen. Ik vond dat zonde van het waanzinnige album wat hij gemaakt had, dus heb ik aangeboden om hem te helpen.”

Je bent met jouw vele activiteiten betrokken bij artiesten die bij Snowstar Records onderdak hebben gevonden. Bestaat er een verband tussen Tiny Room Records en Snowstar Records?

“Jawel. Sinds 2006 speel ik met Cedric (noot: Cedric Muyres is labelbaas van Snowstar Records) in bands en breng ik platen uit op Snowstar Records. The Subhuman, Grapes of Grain, Guinevere Leaves, Lost Bear, I Am Oak, The Secret Love Parade, Bart van der Lee, The World of Dust; ik heb door de jaren heen aan veel dingen meegewerkt. We hebben goed contact en vragen elkaar zeker weleens om hulp of advies. Cedric is heel goed in wat hij doet. We brengen allebei uit wat we zelf mooi vinden en mijn smaak komt toevallig overeen met een kleiner publiek. Ik heb een andere aanpak die beter past bij een ander type bands. Daarom zit het elkaar ook niet in de weg.”

Wie zijn jouw muzikale voorbeelden?

“Ik hou van artiesten die in alles hun eigen weg volgen, zowel muzikaal als in het 'aan de man brengen'. Robert Pollard, Robert Wyatt, Julien Pras, Phil Elverum, Rick White, Lou Barlow, John Frusciante, Will Oldham. Ik bewonder hun mooie, grote oeuvres ook erg.”

Tot slot: we gaan langzaam aan naar het jaareinde toe. Wat is voor jou album van het jaar tot nu toe? Je mag er ook meerdere noemen.

Het begint een beetje saai te worden, maar ik denk dat het Guided By Voices wordt. Hun ‘Motivational Jumpsuit’ kwam uit in de week dat mijn dochter werd geboren en heb ik toen veel geluisterd. Het is een geweldige plaat, net zo goed als hun werk uit de jaren ‘90. Maar wellicht worden ze nog ingehaald door Mazes, net als vorig jaar. Of door Circulatory System, Centro-matic, Vertical Scratchers, Sebastien Tellier, Weezer, Mars Red Sky, Space Siren… Er kan nog een hoop gebeuren in twee maanden!

www.stefanbreuermusic.nl